marți, 25 mai 2010
۩ Efectele norului de cenusa ۩
Norul este un amestec de vapori de apa, de gaz vulcanic care contine sulf, clor, fluor, gaz carbonic si particule fine solide (de magma pulverizata, solidificata si racita). Aceste particule minuscule sunt cele care pot provoca eventuale probleme de sanatate. Ele masoara cativa milimetri, insa sunt foarte dure, similare unor firisoare de sticla pilita. Particulele fine pot fi foarte agresive pentru persoanele care le inspira cat si pentru aparatele de zbor.
Norul de cenusa invizibil de la nivelul solului, se gaseste la o altitudine foarte ridicata, intre 5.000 si 10.000 metri. La aceasta altitudine, cenusa poate provoca grave neplaceri motoarelor avioanelor.
Efecte nocive asupra sanatatii
Potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS), nu se poate exclude faptul ca acest nor poate cauza probleme de sanatate persoanelor care sufera de afectiuni respiratorii. Norul de cenusa produs de eruperea vulcanului Eyjafjallajökull din Islanda aduce cu sine o cantitate de substante poluante.
Explicatia potrivit caruia particulele din norul de cenusa vulcanica ar fi prea mici si dispersate astfel incat sa nu constituie un pericol pentru sanatate este o idee eronata, cred unii specialisti. De fapt, cu cat particulele sunt mai fine, cu atat sunt mai nocive, deoarece penetreaza mai profund plamanii, avand un dublu efect negativ (legat nu doar de particulele propriu-zise, ci deopotriva de substantele nocive pe care le transporta).
Astfel, metalele toxice prezente in particulele dispersate din norul vulcanic (plumb, mercur, arsenic, zinc, nichel etc) se pot acumula in organism si pot cauza efecte toxice, pe termen scurt sau termen lung. Si acest lucru se poate intampla nu doar in cazul oamenilor, ci si al animalelor sau al vegetatiei. Gradul de toxicitate depinde insa de cantitatea prezenta in atmosfera.
Persoanele care prezinta deja probleme la nivelul cailor respiratorii, cum sunt bolnavii de astm, dar si copiii si batranii, pot suferi de pe urma acestui nor de cenusa. De asemenea, specialistii au mentionat ca un risc crescut de accidente cardiovasculare nu este exclus in aceasta perioada.
Reprezentantii din cadrul organizatiilor de sanatate europene recomanda persoanelor cu risc crescut din tarile unde norul isi face simtitita prezenta intr-un mod preponderent (Islanda, Franta, Anglia, Belgia) sa evite sa iasa afara si sa tina inchise ferestrele, in special pe timpul noptii, pana cand norul dispare.
Expertul in securitate aeronautica, Sorin Stoicescu, fost director general al Aviatiei Civile, a explicat ce se intampla atunci cand un avion patrunde intr-un nor de cenusa. “Situatii similare in Europa nu prea au fost, insa in lume au fost. In momentul de fata, acest nor se afla intre trei mii si zece mii de metri, acopera toata partea de nord-vest a Europei, se indreapta si catre noi si traficul aerian va fi afectat in mod deosebit, din cauza ca aeronavele in acest ecart de inaltime, trei mii si zece mii de metri sunt exact la inaltimea la care ele se duc spre inaltimea de croaziera, spre zece mii de metri”, a precizat Stoicescu, pentru RFI. Acesta sustine ca “motoarele sunt intr-un regim deosebit, iar faptul ca iau contact cu acele particule, care sunt metalice, nemetalice poate avea niste implicatii deosebit de grave asupra instalatiilor, asupra motoarelor si chiar a fuselajului avioanelor”. Sorin Stoicescu a mai explicat ca impactul unui avion cu un astfel de nor de cenusa poate fi fatal. “Nu e vorba doar de aspirat, e vorba si de ciocnirea cu acele particule, adica impactul, pentru ca ele atunci cand sunt in formatiuni noroase au o viteza extraordinara, dar oricum, chiar daca doar ar pluti si tot lovindu-se de aeronava, care la randul ei este in miscare, impactul poate sa produca deteriorari semnificative, care pot conduce chiar la catastrofa”, a mentionat expertul in securitate aeronautica.
Erupţia vulcanică din Islanda afectează, pentru a doua zi, zborurile din lumea întreagă. Aproximativ 21.000 de curse internaţionale au fost anulate în întreaga lume, iar efectele se simt şi la mii de kilometri distanţă. Norul enorm de cenuşă provocat de vulcanul islandez a blocat la sol, joi, o mare parte din avioane în nordul Europei, determinând închiderea spaţiilor aeriene ale mai multor ţări. Traficul aerian a fost perturbat şi în România, unde au fost anulate până în acest moment 46 de curse. 40 de curse sunt din Bucureşti şi sase din Cluj, Sibiu şi Timişoara.
Purtătorul de cuvânt al aeroportului Henri Coandă, Valentin Iordache a spus că aproximativ 1.500 de pasageri sunt afectaţi de anularea curselor, dar că majoritatea călătorilor au fost anuntaţi de acest lucru şi că urmează să li se reprogrameze zborurile sau să zboare pe rute ocolitoare. “Pasagerii au fost anunţaţi de către companie. Cei care au ajuns deja la aeroport sunt asistaţi de reprezentanţii companiei, urmând să-şi reprogrameze zborurile sau să-şi continue călătoria pe rute ocolitoare”, a mai precizat Iordache.
Marea Britanie a prelungit măsura de închidere a aeroporturilor cu şase ore, până vineri la ora 18.00 GMT (21.00, ora României), iar Franţa cel puţin până la ora locală 14.00 (15.00, ora României). Un purtător de cuvânt al Autorităţii Aviatice Britanice a anunţat că traficul aerian din Marea Britanie este mai afectat decât după atentatele de la 11 septembrie.
Irlanda, Norvegia, Danemarca, Suedia, Belgia, Olanda şi Finlanda şi-au închis, şi ele, spaţiul aerian. Perturbări semnificative ale traficului aerian sunt şi în Franţa, unde au fost închise 24 de aeroporturi, dar şi în Germania, Polonia şi Spania. Jumătate din cursele transatlantice au fost suspendate. Meteorologii au avertizat că norul de cenuşă, provocat de erupţia vulcanului din Islanda, va persista câteva zile. Norii de cenuşă vulcanică reprezintă un real pericol pentru aviaţie, reducând vizibilitatea, afectând sistemele aeriene de control şi provocând, în ultimă instanţă, defectarea motoarelor aparatelor de zbor, comentează CNN, citat de Mediafax.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu